Forum-arkiv

 Velkommen til arkivet

Her finder du arkiverede artikler og forumtråde fra Naturbasens nu lukkede hjemmeside "Danmarks Fugle og Natur".

Du kan benytte det nye forum "Artsbestemmelse", hvis du har brug for hjælp til identifikation af dyr, planter eller svampe fundet i Danmark.

Opret ny artsbestemmelse

26. november 2014

SÅDAN ser Aftenpåfugleøje-larve ud ;-)

Jeg har lige været ved at indobse en Aftenpåfugleøje-larve fra i sommers - og gennemgik i den forbindelse de øvrige observationer - hvad jeg normalt gør, når jeg selv obser noget.

Hmmm - og jeg fandt 5-6 forkerte rapporteringer på Aftenpåfugleøje - og ALLE var kvalitetssikret!

Normalt vil jeg ikke lave et stort nummer ud af det - men 6! Er det ikke lige i overkanten? - Det drejer sig om vel 1/3 af alle observationer her på siden.

Så ... øh ... jeg overvejer, hvem det er, der er Kvalitetsudvalget i dette her tilfælde? ;-)

Jeg beder selvfølgelig samtidig om at få åbnet alle de nævnte udgaver. Jeg har skrevet en kommentar til alle de "forkerte" fotos, så de kan blive rettet.

Aftenpåfugleøje og Lindesværmer ligner hinanden RIGTIG meget, MEN - der er én (tydelig) forskel:

Tiliae har et Gult-Rødt-Sort analfelt, hvad Aftenpåfugleøje ALDRIG har.

Check selv:

Aftenpåfugleøje:

www.lepiforum.de/lepiwiki.pl...

www.lepinet.fr...index.php...

www.lepidoptera.eu/show.php...

OG Lindesværmer - med analfeltet:

www.lepiforum.de/lepiwiki.pl...

www.lepinet.fr...index.php...

www.pyrgus.de/Mimas_tiliae_en

Det skal lige bemærkes, at analfeltet først optræder på den halvstore larve - og på mit fotos er det selvfølgelig svært at se for pilebladet, men burde være at ane, hvis det var en tiliae.

De "venligste hilsener" - Kjeld ;-)


Foto: Kjeld Brem

De senest indberettede arter i Naturbasen: