Forum-arkiv

 Velkommen til arkivet

Her finder du arkiverede artikler og forumtråde fra Naturbasens nu lukkede hjemmeside "Danmarks Fugle og Natur".

Du kan benytte det nye forum "Artsbestemmelse", hvis du har brug for hjælp til identifikation af dyr, planter eller svampe fundet i Danmark.

Opret ny artsbestemmelse

19. august 2007

Stålormen bed?

I går aftes ved 19 tiden var jeg på hedetur nær Billund, jeg fandt denne stålorm på en sti hvor den lå stivnet som en "pind". Det blev den ved med i lang tid, jeg fotograferede den over fem minutter imedens mine to hunde småbitte hunde gentagne gange løb tværs over stien, dog uden at træde på stålormen. Efter fem minutter kom en anden familie gående og en af drengene der ville holde stålormen i sine hænder. Længe stod vi og beundrede det lille dyr der langsomt blev mere livligt, den sugede jo nok varme til sig. Jeg ville også prøve at holde den, men den sprællede så meget at jeg tabte den de 15 centimeter ned på stien. drengen bøjede sig ned og tog den op igen hvorefter den udstødte en hvæsen og bed ham så kraftigt at han smed den fra sig med et højt av...Han var forbløffet og det var vi andre også han fortalte at han mange gange havde samlet stålorm op men aldrig været ude for at de hvæsede eller bed. Kan der på nogen måde være tale om andet end en stålorm? Jeg synes ud fra billedsammenligning ikke der kan være tvivl, men jeg kan da ikke lige forklare reaktionen. Er der nogen her der har været ude for noget lignende.


Foto: Inger Pisarski

De senest indberettede arter i Naturbasen: