Forum-arkiv

 Velkommen til arkivet

Her finder du arkiverede artikler og forumtråde fra Naturbasens nu lukkede hjemmeside "Danmarks Fugle og Natur".

Du kan benytte det nye forum "Artsbestemmelse", hvis du har brug for hjælp til identifikation af dyr, planter eller svampe fundet i Danmark.

Opret ny artsbestemmelse

28. november 2014

Corticarina parvula?

Fundet i dag ved Gram, Skanderborg Kommune, i skovlysning hvor der indtil ca. 2010 stod granskov.

Desværre har jeg kun et brugbart billede og da jeg troede at det blot var endnu en Cortinicara gibbosa som man jo finder overalt, målte jeg den heller ikke. Men C. gibbosa kan jeg nu tydeligt se det ikke er.

Jeg forestiller mig, at det er Corticarina sp. og af de danske arter kommer C. lambiana nok tættest på ( www.colpolon.biol.uni.wroc.pl/corticarina-lambiana ) men denne art skal have kraftige punkstriber på dækvingerne hvilket min ikke har. Men ingen af de danske arter fra slægten er så vidt jeg kan forstå sorte??

Jeg kan ikke lade være med at kigge på C. parvula der netop er sort, og kendt fra Sydnorge og Sverige hvor den er fundet ved foden af gamle grantræer mm. og er antageligt fortrinsvis knyttet til granskov (fra Danmarks Fauna bd. 56, s 40/41) hvilket jo passer fint til fundsstedet af min bille. Se billede af arten her (det eneste jeg kunne finde): www.galerie-insecte.org...view.php

Den har en fordybning i den bagerste del af pronotum ligesom mit dyr, men jeg synes dog pronotum på mit dyr virker noget bredere, men måske er det noget der varierer - eller måske er det vinklen der snyder?

C. parvula står under synonymet Corticarina obfuscata i Danmarks Fauna.

"Meget nærstående til den foregående (Corticarina similata), men adskilt fra den ved lidt mørkere farve og ved, at behåringen på vingedækkerne er lidt kortere og mere ned-

liggende og ikke som hos den foregående svagere i punkt-

striberne end på mellemrummene".

Er jeg helt galt på den og har overset et eller andet? :-)

Eller er det sådan en der skal et smut forbi Jan?

Mvh. Mathias


Foto: Mathias Holm

De senest indberettede arter i Naturbasen: