Forum-arkiv

 Velkommen til arkivet

Her finder du arkiverede artikler og forumtråde fra Naturbasens nu lukkede hjemmeside "Danmarks Fugle og Natur".

Du kan benytte det nye forum "Artsbestemmelse", hvis du har brug for hjælp til identifikation af dyr, planter eller svampe fundet i Danmark.

Opret ny artsbestemmelse

5. december 2014

Stor Træbuk på ædelgran

Tilbage i 1965 fandt jeg en stor træbuk på stammen af en ædelgran sp. i Mortenstrup Skov Efter billebogen fra 1951 bestemte jeg den til at være en Garver, selv om antennerne ikke var helt rigtige.

Den blev ikke gemt af mig men solgt til en konservator som gerne ville købe diverse store biller for en krone pr. styk. Sammen med en snes Læderløber blev det til lidt lommepenge dengang.

Jeg fik klikket videre på en artshenvisning her fra sitet til en tysk side, tidligere på året, men har selvfølgeligt glemt hvilken side det var fra. Men der var den: en stor træbuk på ædelgran, som vist ikke er kend med sikkerhed fra Danmark. Billeder har jeg selvfølgelig ikke, men det var en stor træbuk ca. 45 mm lang og 12-13 mm bred med ensfarvet brunsort glat overside. Er der nogen som har et bud på arten?

De senest indberettede arter i Naturbasen: