Forum-arkiv

 Velkommen til arkivet

Her finder du arkiverede artikler og forumtråde fra Naturbasens nu lukkede hjemmeside "Danmarks Fugle og Natur".

Du kan benytte det nye forum "Artsbestemmelse", hvis du har brug for hjælp til identifikation af dyr, planter eller svampe fundet i Danmark.

Opret ny artsbestemmelse

23. december 2014

Natur- og miljøbevægelsen, DN og andre og Dansk Folkeparti

Jeg bringer dette indlæg, som jeg har lagt på DN-debatten, i lettere omarbejdet form.

Det er sikkert meget godt, vi får taget hul på diskussionen:

Jeg synes, vi skal begynde at tænke tanker om, hvordan vi skal arbejde, hvis et

valg - som det sandsynligvis sker - bringer en borgerlig regering til magten.

Dels skal vi simpelthen være forberedt på den mulighed, dels har den nuværende

regering været en skuffelse på natur- og miljøområdet, selvom miljøministeren

har oppet sig her på det sidste.

Det vil være godt, hvis vi kommer i en

fornuftig dialog med de vælgergrupper, der stemme på DF og som omfatter henved

en snes procent af befolkningen. Hvis vi skal igennem med nogle ting under en

borgerlig regering bliver vi simpelthen nødt til det. Mange af de mennesker

holder jo af naturen, og DFs miljøordfører har ytret sig forholdsvis positivt om

naturfond og naturplan.

DNs præsident Ella Maria Bisschop nævnte problematikken i beretningen på foreningens

årsmødet i Holstebro i november, ret upåagtet desværre!

Det vil være taktisk og naturpolitisk fornuftigt at sætte ind

der. Vi står med ret stor sandsynlighed midt i problemet om 1/2 - 3/4 års tid, og det er meget godt at være forberedt og ikke bruge for meget tid på forventede frustrationer og handlingslammelse.

.Personligt hører jeg til på venstrefløjen, men har indset det

nødvendige i at komme i dialog med denne gruppe mennesker for at få ændret nogle

ting og hindret nogle forringelser. - Det er virkelig stor pædagogisk opgave vi

begiver os ud i. DF som hart har lagt sig tæt op ad Venstre omkring støtte til

landbrugets ønsker om øgning af svinebestand og dyrkningsintensitet. De vil nok

have meget lettere ved at acceptere mere traditionelle elementer i naturbevarelsesarbejdet

som æstetik, historie og kulturhistorie, der også var de vigtigste elementer i DNs arbejde indtil for nogle år siden.

Fremfor arbejde for biodiversitet. Den virkelige udfordring bestå i at få de grupper interesseret i biodiversitet som det væsentligste i naturbevarelse.

Det er en stor pædagogisk opgave, men jeg tror, vi kan løfte den. Alternativt kan vi sætte os ned og græde ud ved hverandres skuldre.

Natur- og miljøbevæglesen, og i særdeleshed DN, må ikke kunne opfattes som pot og pande med nogen regering. Jeg

synes, der har været visse uheldige tendenser på det sidste omkring ukritisk

konsumering af regeringens politik omkring naturfond og

naturplan hos DN, men også andre steder.

I værste fald vil vi med en ny regering stå med betingelser, der

minder om dem, her herskede under den forrige Venstreledede regering. Det må

ikke ske.

Og så synes jeg det er meget vigtigt, at vi kommer ud over at betragte naturbevarelse som et primært nationalt anliggende. Vi bør skabe et forum, hvor vi har løbende dialog med vores meningsfæller i Sverige, Norge, Tyskland, Holland o.s.v.

Hvis regeringskiftet udebliver, hvad jeg håber, men i mindre grad

tror på, så må vi komme endnu mere på dupperne med at forholde os kritisk-konstruktivt til regeringens udspil. Vi skal ikke, som vi har set DN gøre, deponere vores kritiske sans og skamrose Naturfonden og Naturplan Danmark.

Det er talende, at de grupper, der stemmer på DF er så godt som fraværende i natur- og miljøarbejdet. Det må vi gøre noget ved. Ellers bliver vi selv trynet. Vi kan ikke ignorere 20 pct. af befolkningen, som oven i købet ofte er ret uenige i de vulgærliberalistiske holdninger til natur- og miljø der findes i Venstre og Liberal Alliance.


De senest indberettede arter i Naturbasen: