Forum-arkiv

 Velkommen til arkivet

Her finder du arkiverede artikler og forumtråde fra Naturbasens nu lukkede hjemmeside "Danmarks Fugle og Natur".

Du kan benytte det nye forum "Artsbestemmelse", hvis du har brug for hjælp til identifikation af dyr, planter eller svampe fundet i Danmark.

Opret ny artsbestemmelse

29. december 2014

En flok ugler??

Hej

Jeg har haft en unik oplevelse lørdag d 27. december 2014, og jeg vil gerne have bekræftet, at jeg ikke har set syner.

Jeg er jæger og oftest med riffel, og det betyder mange timer, hvor man sidder stille og betragter dyrelivet, og herunder også de mange smukke fugle. Derfor ser jeg mange fugle og kan også genkende mange arter.

Da vi ankom lørdag morgen kl. 8, lettede den flotte natugle, som har for vane at sidde inde under et halvtag ved den gård, som ejer grunden, hvor vi går på jagt. Det er altid et imponerende syn at se en ugle tæt på.

Kort tid efter går jeg hen til den lille remise af grantræer, hvor jeg skal sidde og håbe på at se enten rådyr, dådyr eller krondyr. Det er på Sydsjælland, sydvest for Haslev og et par kilometer nord for Fensmark i området tæt på Broksø Gods.

Da jeg er kun 5 meter fra gruppen af grantræer, så sker det utrolige syn. Der letter ca. 10-12 ugler, som åbenbart har siddet i grantræerne og jeg ser måbende på. Uglerne er mindre end natuglen og farven er mest lysebrun. Der er ikke noget at tage fejl af. Det ER ugler. Jeg har googlet mig frem til at det kan være mosehornsugler.

Kan det passe? Og en hel flok af dem?

Jeg har aldrig hørt om at ugler sidder sammen i en flok, og mine jagtkammerater har heller aldrig set eller hørt om noget lignende.

Dagen bød i øvrigt på synet og lyden en del sangsvaner, og spurvehøgen var også forbi flere gange. Altid et flot syn. Så gør det ikke noget, at man kommer tomhændet hjem. Naturoplevelserne er det vigtigste.

Jeg håber, der er nogen, som kan svare.

Godt nytår :)

De senest indberettede arter i Naturbasen: