Velkommen til arkivet

Her finder du arkiverede artikler og forumtråde fra Naturbasens nu lukkede hjemmeside "Danmarks Fugle og Natur".

Du kan benytte det nye forum "Artsbestemmelse", hvis du har brug for hjælp til identifikation af dyr, planter eller svampe fundet i Danmark.

Opret ny artsbestemmelse

30. december 2014

Måger !! - og lidt andet godt.

Måger, jeg siger det bare, Måger !!!. altid for langt væk, altid skal man slås med diminutive kendetegn, panden er lidt mere flad, næbbet tyndere, hånden mere sort osv..., og iøvrigt ligner Kaspisk måge en sølvmåge ganske meget.

Jeg var ude ved Damhussøen idag for at se efter den Kaspiske Måge som har holdt til derude i et stykke tid. Med mig havde jeg kamera + 2 linser (300/400 mm) og min håndkikkert, derimod lå teleskop og stativ derhjemme.

Dette skulle vise sig ganske fatalt, for mågerne var langt væk, men efter noget tid fandt jeg i to omgange en mistænkelig måge liggende på isen et stykke ude.

Renhvidt hoved fladere pande, mere sort hånd, tyndt næb og sort øje, og den lå bare og lå. Jeg stod og ventede, og kiggede, og ventede og kiggede, mens jeg håbede på at himlen vil sende mig en anden ornitolog med et skop og indgående erfaring med måger.

Men nej.

Tilsidst lettede fuglen og forsvandt nede ved Damhustorvet.

Så jeg tullede tilbage til Damhustorvet, genfandt muligvis fuglen kortvarigt inden den lettede og forsvandt, dog set på meget tættere hold.

Så jeg er 99% sikker på at jeg så den Kaspiske Måge, af andre lyspunkter kan nævnes en meget flot og tillidsfuld Skeand han.

Satser på et nyt besøg snarest, med skop og termokaffe.

Erkender gerne at jeg er lidt en mågenørd, drøner land og rige rundt når sjældne, stationære måger måtte vise sig i det jydske.


Foto: Thomas Elbek

De senest indberettede arter i Naturbasen: