Velkommen til arkivet

Her finder du arkiverede artikler og forumtråde fra Naturbasens nu lukkede hjemmeside "Danmarks Fugle og Natur".

Du kan benytte det nye forum "Artsbestemmelse", hvis du har brug for hjælp til identifikation af dyr, planter eller svampe fundet i Danmark.

Opret ny artsbestemmelse

31. december 2014

Studie Stacking - Er det acceptabelt her i Fugleognatur?

En del af mine billeder er serieoptagelser i mit værksted og efterfølgende stacket til et enkelt billede med stor dybdeskarphed. Insektmodellerne er som regel døde og ofte dræbt af mig med eddikeæter.

I starten havde jeg en del etiske problemer ved at slå dem ihjel bare for at fotografere dem, men er kommet frem til, at jeg selv godt kan acceptere det, i betragtning af, at hvis jeg kører ned til en sø for at fotografere levende insekter let kommer til at slå hunderede andre insekter ihjel bare på køreturen derned.

Vi slår jo også raskt væk fluer ihjel bare fordi de svirrer lidt irriterende i vinduskarmen og en del artsbestemmelser ender vel også fatalt.

Dette er ikke et ønske om at starte en længere etisk diskussion om emnet, men blot et spørgsmål om studie stackede billeder må anvendes her i Fugleognatur.


Foto: Phyllobius calcaratus

De senest indberettede arter i Naturbasen: