Forum-arkiv

 Velkommen til arkivet

Her finder du arkiverede artikler og forumtråde fra Naturbasens nu lukkede hjemmeside "Danmarks Fugle og Natur".

Du kan benytte det nye forum "Artsbestemmelse", hvis du har brug for hjælp til identifikation af dyr, planter eller svampe fundet i Danmark.

Opret ny artsbestemmelse

14. januar 2015

AF

Når det gælder ture i naturen, observationer og fotografering af disse, så må jeg nok betegnes som opportunist. Jeg går sjældent målrettet efter en bestemt art, mange af mine ture foregår lige efter fyraften som nattevagt, d.v.s. tidligt om morgenen.

Det er derfor væsentligt for mig, at udstyret fylder så lidt som muligt og er nemt at håndtere.

Jeg har et Canon EOS 60D kamera, som jeg er godt tilfreds med. Sidste år købte jeg et Tamron 18 - 270 mm F/3,5 - 6,3 objektiv for at kunne nøjes med ét objektiv på mine, ofte forholdsvis korte, ture. Om jeg møder et Dådyr, en Gul vipstjert eller en Gåsebille på turen, så skulle jeg være dækket ind.

Generelt klarer objektivet da også opgaverne, men ind imellem har jeg store problemer med focus, eller rettere manglende focus. Når lyset er dårligt og dyret lille opstår problemerne oftest, men som medsendte billede viser, sker det også ved godt lys og større dyr - her en Guldsmed.

Jeg benytter næsten altid AF, og som regel som enkeltpunkt, da det er en fordel (synes jeg) ved insekter.

Nu ville jeg gerne vide, om det er kameraet eller objektivet (som der stadig er garanti på) der forårsager, at jeg får en masse skarpe billeder af blade hvorpå der sidder et uskarpt insekt, samt som medsendte foto, hvor focuspunktet ligger ved den røde pil, men billedet er skarpt ved de blå pile. De 1 - 3 cm forskydning af focus er til tider stærkt frustrerende, især når man skyder 5 - 6 billeder af et lidt sjældent dyr, og efterfølgende, når dyret er væk, konstaterer, at man står tilbage med nogle fotos af en Bladheveps, der er så uskarpe, at det er umuligt at få ID på dyret.

Medsendte er taget på f/10 1/640 sek. ISO 800 og med enkeltpunkts AF. Der var 5 billeder på stribe med forskudt focus og først det sidste billede hvor det er skarpt hvor focuspunktet ligger.

Venlig hilsen Claus.


Foto: Claus Grahndin

De senest indberettede arter i Naturbasen: