Velkommen til arkivet

Her finder du arkiverede artikler og forumtråde fra Naturbasens nu lukkede hjemmeside "Danmarks Fugle og Natur".

Du kan benytte det nye forum "Artsbestemmelse", hvis du har brug for hjælp til identifikation af dyr, planter eller svampe fundet i Danmark.

Opret ny artsbestemmelse

14. januar 2015

Hvad er det for en lille fed fugl?

På foderbrættet har vi jævnligt besøg af en lille fed fugl, og da hverken min viv eller jeg har noget videre forstand på fugle, vil jeg høre om nogen her kan hjælpe os.

Jeg er pinligt bevidst om billedets elendige kvalitet, men det kunne ikke blive bedre.

Jeg fodrer primært med solsikkekerner og jordnødder. Har prøvet andet, men det lader de bare ligge. Så nu står menuen på solsikkekerner og jornødder. Foderbrættets øvrige gæster (med undtagen af de egern der dagligt frekventerer spisestedet) tager hvad de vil have, og flyver hen i en busk i nærheden, hvor de sidder i fred og ro og spiser. Denne lille grønirisk-lignende fætter bliver på foderbrættet når den spiser - og den både bliver og spiser længe. De øvrige fugle holder solsikkekernerne med tæerne (hedder det sådan på en fugl?), og hakker hul på skallen for at komme ind til kernen. Denne fugl tager det hele i næbbet, og sidder og gnaver i det, mens skallerne drysser ud af næbbet, hvorefter den dykker ned og tager den næste.

På billedet ses den sammen med en blåmejse, så vidt jeg lige kan se. Jeg valgte det billede så der var lidt at sammenligne med. De øvrige grønirisker - forudsat dette er en sådan - er mindre og væsentligt slankere. Vores gæt er, at det måske er en unge fra i år, der stadig har lidt dunfyld under fjerene, og at dette er årsagen til at den ser småfed ud. Det giver dog ikke noget svar på hvorfor den er større.

Derfor - er der nogen der på det dårlige billede kan se hvad det er for en fugl, og hvis det er en grønirisk, fortælle hvorfor den så er så meget større end de andre?

Mvh

Lars


Foto: Hvad er det?

De senest indberettede arter i Naturbasen: