Forum-arkiv

 Velkommen til arkivet

Her finder du arkiverede artikler og forumtråde fra Naturbasens nu lukkede hjemmeside "Danmarks Fugle og Natur".

Du kan benytte det nye forum "Artsbestemmelse", hvis du har brug for hjælp til identifikation af dyr, planter eller svampe fundet i Danmark.

Opret ny artsbestemmelse

17. januar 2015

Hvor brede kan Tøndersvampe blive? (Eller, er dette Flad Lakporesvamp?)

Vi fandt denne Tøndersvamp (Fomes fomentarius) på en død birk på en eng i Småland, d. 16. januar.

Frugten var omkring 30-35 cm bred. Jeg havde desværre ikke lineal med, men min hånd måler ca. 15-17 cm og kunne passe to gange plus lidt ekstra på den bredeste side af frugten. Jeg har ledt efter svar på hvor store F. Fomentarius kan blive, men finder for det meste 5-25 cm, og er derfor i tvivl om jeg regner forkert.

Ved siden af træet lå den øvre del af stammen, faldet. Den huserede 6 andre store frugter mellem ca. 20-25 cm. De var allesammen, ligesom den afbillede store, udpræget flade i det.

Jeg spekulerer derfor nu på om det kunne være Flad Lakporesvamp (Ganoderma applanatum) eller anden brede poresvamp, i forklædning. Oversiden havde den for Tøndersvamp karakteristiske stenagtige grå kulør, og hård.


Foto: Malte Roed

De senest indberettede arter i Naturbasen: