Velkommen til arkivet

Her finder du arkiverede artikler og forumtråde fra Naturbasens nu lukkede hjemmeside "Danmarks Fugle og Natur".

Du kan benytte det nye forum "Artsbestemmelse", hvis du har brug for hjælp til identifikation af dyr, planter eller svampe fundet i Danmark.

Opret ny artsbestemmelse

11. februar 2015

Sådan ser man forskel på larverne af Fjermåler og Ege-vintermåler

Foranlediget af et enkelt dyr, som jeg aldrig rigtigt har kunnet komme overens med, ift bestemmelse, lavede jeg tidligere på året en larvetråd på Lepiforum - men fik aldrig rigtigt nogen seriøs respons på den, ift hvad det var for en art: "Var det nu også en Phigalia pilosaria/Fjermåler eller hvad?"

Men nu er der endelig kommet lidt skik på bestemmelsen af Phigalia pilosaria og Apocheima hispidaria-larver!

Umiddelbart kan de godt virke ret ens, fulde af vorter og sære farveaftegniniger, som kan forvirre - men nu har Line Sabroe defineret en måde at se forskel på dem.

Tak for det!

Jeg har kortet den lidt mere ned, end hun selv har formuleret den. Jeg håber, hun tilgiver

Lines "Fjermåler-lov" lyder:

Hvis de dorsale vorter på segment 4-6 (særligt 5-6) er væsentligt større end de øvrige dorsale vorter => Fjermåler

* Hvis der kun er én væsentligt større vorte/mørkt område, lateralt (sideværts) på segment 5 => Ege-vintermåler

De kan sagtens have øvrige forskellige farveaftegninger, som forvirrer, især fra dårlige fotovinkler osv

- men "loven" gælder kun vorternes størrelse !

Begge har også forstørrede vorter på segment 11 - så det er ikke interessant ift at vurdere forskel.


Foto: Kjeld Brem

De senest indberettede arter i Naturbasen: