Forum-arkiv

 Velkommen til arkivet

Her finder du arkiverede artikler og forumtråde fra Naturbasens nu lukkede hjemmeside "Danmarks Fugle og Natur".

Du kan benytte det nye forum "Artsbestemmelse", hvis du har brug for hjælp til identifikation af dyr, planter eller svampe fundet i Danmark.

Opret ny artsbestemmelse

27. august 2007

To spørgsmål til artsgenkendelse

1) Jeg synes personligt at bestemmelse af de enkelte arter af honningsvampe er yderst bøvlet. Min svampekendskab er på simpel spisesvampeniveau men det er jo ikke nogen grund til ikke at lære mere.

Jeg har før set metallisk lugt brugt som nøglekarakter, imidlertid har jeg problemer med lugtkarakter.

Jeg har lagt mærke til at nogen honningsvampe smager metallisk i rå tilstand, er der nogen der ved om denne smag er anvendlig som nøglekarakter?

2) Jeg har også bøvl med champignoner. Jeg er ikke i stand til at lugte karbollugten på karbolchampignoner og går derfor en stor bue omkring gulnende champignoner. Jeg har imidlertid hørt at der skulle findes et kemikalie der ved en simpel farvning lunhurtigt kan vise om det er en karbolchampignon eller ej.

Mvh Søren

Mvh Søren

De senest indberettede arter i Naturbasen: