Velkommen til arkivet

Her finder du arkiverede artikler og forumtråde fra Naturbasens nu lukkede hjemmeside "Danmarks Fugle og Natur".

Du kan benytte det nye forum "Artsbestemmelse", hvis du har brug for hjælp til identifikation af dyr, planter eller svampe fundet i Danmark.

Opret ny artsbestemmelse

17. februar 2015

Gammelt fund af Dværgvandnymfe (N. speciosa) i Danmark

Det første fund af Dværgvandnymfe (Nehalennia speciosa) fra Danmark blev rapporteret af Mogens Holmen fra Fandens Hul i Teglstrup Hegn i Nordøst Sjælland i 1990. Dette er stadig den eneste lokalitet hvorfra arten er kendt i Danmark, selvom den er kendt både fra områderne syd for Østersøen og fra Sverige.

Under arbejdet med at ordne samlingen af Odonata på Zoologisk Museum (Statens Naturhistoriske Museum), har der været en række samlinger, som i tidens løb er testamenteret til Museet, der har skullet indplaceres.

I en blandet tilgang bestående af sommerfugle, netvinger, døgnfluer og andet, var der en mindre samling af 16 vandnymfer. Blandt disse var der en han Dværgvandnymfe med en håndskrevet etiket

7 – 37

Snogebæk

Eksemplaret mangler fire ben og de yderste fire led af bagkroppen; men der er ikke tvivl om eksemplarets identitet.

Jeg tolker etiketten som at eksemplaret er fanget i juli 1937 i/ved Snogebæk på Bornholm, da den anvendte måde for datoangivelse også ses på de 15 andre vandnymfer i samlingen, og da jeg ikke kender andre lokaliteter der hedder Snogebæk i Danmark.

Fundet vil blive indtastet i databasen; men først vil jeg ud fra etiketteformatet og håndskriften prøve at finde ud af hvem der har fanget dyret.

Spørgsmålet er nu, om arten kan genfindes på Bornholm?

Mvh

Peter


De senest indberettede arter i Naturbasen: