Velkommen til arkivet

Her finder du arkiverede artikler og forumtråde fra Naturbasens nu lukkede hjemmeside "Danmarks Fugle og Natur".

Du kan benytte det nye forum "Artsbestemmelse", hvis du har brug for hjælp til identifikation af dyr, planter eller svampe fundet i Danmark.

Opret ny artsbestemmelse

2. marts 2015

Philonthus laminatus eller intermedius?

Fundet i opskyl fra det sydvestlige Rømø.

Længden er lidt over 12 mm - nok ca. 12,3mm. Valget står mellem P. laminatus og P. intermedius. Intermedius skulle kunne blive 12 mm og laminatus skulle kun kunne blive op til 11 mm i følge Danmarks Fauna, men man kan ikke altid regne med længderne når vi har med rovbiller at gøre.

Hos intermedius skulle vingedækkernes metalglans være bronzeagtig, hos laminatus skulle den være blå eller blågrøn.

Så nævnes det at pronotum hos laminatus er stærkere tilsmalnet fortil end bagtil i modsætning til intermedius hvis pronotum ikke eller kun svagt er mere tilsmalnet fortil end bagtil.

Vurderet ud fra sidste kendetegn hælder jeg mest til P. laminatus.

Derudover nævnes der en række andre kendetegn på s 49 (i bind 58). Er dette et stort eksemplar af P. laminatus? Jeg synes ikke at den ligner eksemplaret her med de blågrønne dækvinger:

www.zin.ru...Philonthus_laminatus_ms.jpg

Men jeg kan se at flere af individerne her i galleriet er blevet bestemt til laminatus på trods af grønlige dækvinger, så farven alene kan man vel ikke bestemme disse ud fra.

Mvh. Mathias


Foto: Mathias Holm

De senest indberettede arter i Naturbasen: