Forum-arkiv

 Velkommen til arkivet

Her finder du arkiverede artikler og forumtråde fra Naturbasens nu lukkede hjemmeside "Danmarks Fugle og Natur".

Du kan benytte det nye forum "Artsbestemmelse", hvis du har brug for hjælp til identifikation af dyr, planter eller svampe fundet i Danmark.

Opret ny artsbestemmelse

11. marts 2015

Lærerige larvetråde gennem de sidste par måneder ...

Denne tråd er kun for "larvenørder" - og de, der ønsker at udvide horisonten lidt ;-)

_____________________________

Jeg har lige lyst til at fortælle lidt om, hvad jeg har fået de sidste 1-2 mdr til at gå med, hjemme ved "pejsen", hvad angår larver.

Jeg har brugt en del tid på at gennemgå en række ældre larvetråde, som aldrig er blevet bestemt. Jeg tror mindst, jeg har været gennem 10-15 tråde, måske flere.

Nogle lå faktisk "lige til højrebenet", men andre har både været tidskrævende, men samtidig også ret interessante, lærerige og en udfordring.

Her først lige en sjov lille ting:

En yngre larve på Vikke, fundet af Gunnar Knudsen i 2009 - fyldt med fregner overalt.

Det var faktisk først, da jeg fik en aftale med Gunnar om evt at lave en tråd på Lepiforum - for om muligt at få larven navngivet - at han sendte et noget større og væsentligt bedre foto, at det begyndte at løsne sig.

Nu kunne man pludselig se, at dorsallinien var "nistret

- Det vækkede noget erindring, men samtidig satte jeg selvfølgelig den lovede tråd op på Bestimmungshilfe.

- og her fik jeg ret hurtigt et entydigt svar fra både Heidrun Melzer og Tina Schulz, men i mellemtiden havde jeg dog selv gættet dyret, pga det nistrede. Men det er altid godt med flere øjne på en sag.

www.fugleognatur.dk...show_message

Pyrrhia umbra - yngre larve

Det skal lige siges, at den grønne form ikke altid har de sorte pinacula som udvokset larve, så her kan den godt snyde lidt.

Jeg ber om tilgivelse hos Gunnar for at have lånt hans foto - fra en tidligere tråd - her i denne tråd :-)


Foto: Kjeld Brem

De senest indberettede arter i Naturbasen: