Forum-arkiv

 Velkommen til arkivet

Her finder du arkiverede artikler og forumtråde fra Naturbasens nu lukkede hjemmeside "Danmarks Fugle og Natur".

Du kan benytte det nye forum "Artsbestemmelse", hvis du har brug for hjælp til identifikation af dyr, planter eller svampe fundet i Danmark.

Opret ny artsbestemmelse

15. marts 2015

Etablering af overdrev - hvordan?

Hej,

Jeg har netop fået fældet 1ha pyntegrøntkultur på et areal der grænser op til et mindre overdrev. Det fældede område bliver rodfræset her i foråret. Jeg vil gerne have at dette areal naturligt udvikler sig til nærigsfattigt overdrev/græsland med tiden.

Men hvordan gribes det bedst an? Skal det bare ligge i naturlig bevoksning med et par årlige slet, eller skal jeg så ud noget på arealet til at starte med? De fleste eng/græsblandinger jeg har set indeholder kvælstoffikserende planter og/eller planter af tvivlsom herkomst, herunder kulturgræsser og udenlandsk proveniens.

Jorden er ret næringsrig pt (gødsket lerjord) og sikkert også sur grundet nåletræerne. Jeg gætter på at hvis jeg ingenting gør så eksploderer det i nælder, i hvert fald til at starte med.

Gode råd modtages gerne!

Mvh Søren

De senest indberettede arter i Naturbasen: