Forum-arkiv

 Velkommen til arkivet

Her finder du arkiverede artikler og forumtråde fra Naturbasens nu lukkede hjemmeside "Danmarks Fugle og Natur".

Du kan benytte det nye forum "Artsbestemmelse", hvis du har brug for hjælp til identifikation af dyr, planter eller svampe fundet i Danmark.

Opret ny artsbestemmelse

23. marts 2015

Platynus krynickii?

Under denne prangende overskrift (blikfang) vil jeg gerne have en ekspertvurdering på denne løbebille. Jeg har virkeligt prøvet at få den til at blive en assimilis, men eksterniteterne er kulsorte og pronotum er bare for bredt bagtil. Den mangler "assimilis-tilsmalningen"på pronotum og virker derfor til at have stumpvinklede baghjørner - en nøglekarakter for krynickii. Til gengæld passer længden på 12 mm bedre på assimilis - krynickii skulle kun blive op til 11,5, men carabidae-målene har jeg nu lært at tage med et gran salt. Desuden aner jeg en bagrand på pronotum, der ligeledes skulle være en assimilis-karakter.

Så er der den mest oplagte mulighed - at det er noget helt tredje, jeg har overset:-).

Fundet under bark i Vaserne 22/3 - 1 km fra Malmmosen, hvor Krynickii er kendt fra i ældre tid.

Nogen bud?

med venlig hilsen

Morten


Foto: Morten Kofoed-Hansen

De senest indberettede arter i Naturbasen: