Forum-arkiv

 Velkommen til arkivet

Her finder du arkiverede artikler og forumtråde fra Naturbasens nu lukkede hjemmeside "Danmarks Fugle og Natur".

Du kan benytte det nye forum "Artsbestemmelse", hvis du har brug for hjælp til identifikation af dyr, planter eller svampe fundet i Danmark.

Opret ny artsbestemmelse

3. april 2015

En "ØV" naturoplevelse!

Det er altid rart at dele gode natur oplevelser med andre, men her er alligevel en dårlig. Vi havde godt hørt, at vores nabo (stort landbrug) var i gang med forårspløjning. Dejligt, - nu er det forår! Vi kikkede noget forbavset, da vi et par dage efter gik en tur og konstaterede, vores skel var væk! Skellet var en vold, blåhat, gyldenris, håret høgeurt m.m. I blåhattene opdagede jeg første gang Blåhat-jordbi, jordbien ynglende her!

Der er pløjet ca. 1,5 - 2 meter ind på vores jord, samt lavet dybe spor når traktoren vender. Min henvendelse til landmanden var positiv, han ville genetablere volden. Jordbi m.m. kan jo ikke sådan genetableres. Jeg tror da på at det var en kæmpe fejl, men påfaldende at der også er en klage fra kommunen, om for tæt pløjning på vejen.

Jeg måtte lige dele det med nogen :-S

MVH Klaus


Foto: Klaus Thommesen

De senest indberettede arter i Naturbasen: