Velkommen til arkivet

Her finder du arkiverede artikler og forumtråde fra Naturbasens nu lukkede hjemmeside "Danmarks Fugle og Natur".

Du kan benytte det nye forum "Artsbestemmelse", hvis du har brug for hjælp til identifikation af dyr, planter eller svampe fundet i Danmark.

Opret ny artsbestemmelse

7. april 2015

Snyltere på barkbiller

Kender nogen her på sitet noget til parasitter/snyltehveps der angriber barkbiller? Forhistorien er, at jeg for et par uger siden var i Utterslev Mose og der fandt en gammel træstamme, der havde været yderst velbesøgt af barkbiller. Barken var fyldt med udgangshuller, og løftede man et stykke bark lignede stammen inden under en ægyptisk papyrus fyldt med hieroglyffer. Det sjove var, at der i barken sad et stort antal små tykke hvide larver. Jeg troede det måtte være barkbillelarver, og tog derfor et stykke bark med hjem og puttede det i et glas i håb om, at der ville komme voksne barkbiller ud på et tidspunkt.

Der var stille i lang tid, men så igår og idag er det væltet frem med dyr. Det er bare ikke biller, men derimod hvad der ser ud til at være omkring 50 snyltehvepse af en og samme art, og dertil et par invider mere, som ser ud til at være en eller to andre arter. Det må næsten være snyltere på billelarverne samt et par snyltere på snylterne.

Nu er de lagt på køl for at blive dysset lidt ned så jeg kan tage billeder af dem, men indtil da ville det da være spændende, hvis der var nogen som vidste noget...

Lars Thomas

De senest indberettede arter i Naturbasen: