Forum-arkiv

 Velkommen til arkivet

Her finder du arkiverede artikler og forumtråde fra Naturbasens nu lukkede hjemmeside "Danmarks Fugle og Natur".

Du kan benytte det nye forum "Artsbestemmelse", hvis du har brug for hjælp til identifikation af dyr, planter eller svampe fundet i Danmark.

Opret ny artsbestemmelse

15. april 2015

Er der mere end én art af Altica på Dueurt?

Jeg havde for nogle dage siden en tråd "Små biller på Burre-Snerre" (www.fugleognatur.dk...show_message, som ikke rigtigt har affødt nogen reaktion. Jeg endte med selv at konstatere, at de lignede Altica oleracea. Men den art skulle vel træffes på korsblomstrede?

Nu har jeg imidlertid konstateret, at de nydelige jordlopper øjensynligt bare "slår mave" på Burre-Snerrerne, og at det, de i virkeligheden er interesserede i, er Dueurt – se billederne.

Med det som udgangspunkt har jeg så konstateret, at Linda Kjær-Thomsen sandsynligvis har observeret de samme på Dueurt i juni 2014:

www.fugleognatur.dk...show_message

På denne tråd svarer Claes Theilgaard, at det er Altica sp. - hvilket jo stemmer rimeligt godt overens med mit eget forslag.

Nu er så spørgsmålet fra min side: Er der virkelig mere end én art af Altica på Dueurt?

DBH Ole


Foto: © 2015 Ole Stauning

De senest indberettede arter i Naturbasen: