Velkommen til arkivet

Her finder du arkiverede artikler og forumtråde fra Naturbasens nu lukkede hjemmeside "Danmarks Fugle og Natur".

Du kan benytte det nye forum "Artsbestemmelse", hvis du har brug for hjælp til identifikation af dyr, planter eller svampe fundet i Danmark.

Opret ny artsbestemmelse

19. april 2015

Skrigeørne over Skagen?

I går 18 april klokken ca. 14 30. Fra en klittop ved Nordstrand Batterivej. 4 MEGET MØRKE NÆSTEN SORTE rovfugle noget større end våger og med rolige ørneagtige vingeslag kommer fra sydvest med retning mod Grenen i omkring 200 til 300 meters højde. Da de overflyver reservatet cirkler de et par gange ned i lavere højde ned til ca 50 meters højde. Ca 30 skarver fra kolonien flygter ud over Skagerak. Hættemågerne fra kolonien går i luften og samles her i en tæt flok. Gradvist flygter også en del gråænder og krikænder fra området. Grågæssene advarer med kraftig skræppen.

Rovfuglene slår ikke ned på bytte og efter ca 3 omgange over reservatet flyver de højere op igen og trækker mod nord videre mod Grenen.

De 4 fugle fløj i en form for rhombeformet formation med ca 10 ganges fuglens længde til næste fugl under hele forløbet. En geometrisk meget regelmæssig formation. Det har jeg aldrig set før med rovfugle.

Jeg har ikke indberettet en obs, da jeg utvivlsomt vil live spurgt efter kvalitetssikringsdata og det kan jeg ikke honorere da jeg hverken medbragte teleskop eller kamera. Kun min 10x50 Leica Ultravid HD håndkikkert, som dog tegnede fuglene skarpt og tydeligt. Jeg besluttede i går at afvente om tilsvarende obs ville blive rapporteret her eller på DOF-basen. Det er ikke tilfældet. Men andre kan jo også have set det og være ligeså tilbageholdende med at indrapportere.

Fuglene var BESTEMT IKKE havørne. Noget bedre bud end stor eller lille skrigeørn?

De senest indberettede arter i Naturbasen: