Forum-arkiv

 Velkommen til arkivet

Her finder du arkiverede artikler og forumtråde fra Naturbasens nu lukkede hjemmeside "Danmarks Fugle og Natur".

Du kan benytte det nye forum "Artsbestemmelse", hvis du har brug for hjælp til identifikation af dyr, planter eller svampe fundet i Danmark.

Opret ny artsbestemmelse

25. april 2015

Hvad har vi her?? (larve)

Fundet her til aften inde i Grenå kommuneplantage, på en lille afskallet gran, hvor den sad på en nøgen gren - ret godt camoufleret.

Længde: 22 mm

Jeg har været omkring flere "u-muligheder" - som alle lever på mange forsk foderplanter.

Birke-barkmåler - Ectropis crepuscularia?

- Hmm - ikke rigtig godt. Hovedet ligner til dels, men hvis den kun er 22 mm, så skulle den vel stadig have det typiske V på ryggen og måske også have et mindre "v" i panden.

Den har heller ikke de 2 typiske vorter bagtil - og den sad på ingen måde som Ectropis crepuscularia - ikke løftet med knækket nakke - eller omvendt: Støttende på kun 3 hold thorakalben.

Dertil kommer, at jeg aldrig har set den i denne jordbrune farve.

Så er muligheden ...

Frugttræ-barkmåler - Peribatodes Rhomboidaria.

Den har dog ofte en enkelt sideknast 2-3 segmenter henne - og har ofte et mørkere "M" i hovedet (i randen af ansigtet) ... Heller ikke rigtig god

Hvad med en MEGET lys udgave af Alcis repandata?

Den kan være meget lys - og har også disse små 2 vorterækker op langs dorsallinien...

Jeg er lige lidt blind, lige nu...

Jeg har lavet en parallel tråd på Lepiforum - men derfor må man meget gerne komme med forslag. Det er bestemt ikke altid, der kommer svar, derfra. Så alle gode forslag er velkomne!

mvh Kjeld


Foto: Kjeld Brem

De senest indberettede arter i Naturbasen: