Forum-arkiv

 Velkommen til arkivet

Her finder du arkiverede artikler og forumtråde fra Naturbasens nu lukkede hjemmeside "Danmarks Fugle og Natur".

Du kan benytte det nye forum "Artsbestemmelse", hvis du har brug for hjælp til identifikation af dyr, planter eller svampe fundet i Danmark.

Opret ny artsbestemmelse

29. april 2015

Anmodning om indsamling af Carabus arcensis til DNA undersøgelse

Anmodning om indsamling af Carabus arcensis til DNA undersøgelse af dens spredning kapacitet, morfologisk divergens, og populationsstruktur

Kontakt: Aslak Kappel Hansen (e-mail: akhansen@snm.ku.dk)

Kære bruger,

Jeg er en specialestuderende på Københavns Universitet I mit projekt vil jeg anvende Lyngløberen Carabus arvensis, som et eksempel på et jordlevende insekt med ringe spredningskapacitet. . Vi ønsker at undersøge hvilke processor, der har indflydelse på spredningen for at hjælpe en organismegruppe i tilbagegang.

Til dette har jeg brug for din hjælp med at indsamle DNA materiale af denne art i år! Jeg vil i høj grad sætte pris på at modtage korrekt indsamlet og mærket eksemplarer af C. arcenis fra hele landet (se nedenfor anbefalinger, hvordan man korrekt indsamler og mærker). Dine forsendelsesomkosninger omkostninger, hvis det er nødvendigt, vil blive refunderet til dig, under forudsætning at prøverne er af god kvalitet.

Levested

Carabus arvensis er fordelt over hele palæoarktiske område (øst fra Japan og Korea, på tværs Sibirien, og vest til Frankrig og Det Forenede Kongerige). Foretrukne habitat i Danmark heder eller sandede nåleplantager. Hvis du har brug for forslag til indsamlingslokaliteter i dit område kan du kontakte mig.

Indsamling af DNA prøver