Forum-arkiv

 Velkommen til arkivet

Her finder du arkiverede artikler og forumtråde fra Naturbasens nu lukkede hjemmeside "Danmarks Fugle og Natur".

Du kan benytte det nye forum "Artsbestemmelse", hvis du har brug for hjælp til identifikation af dyr, planter eller svampe fundet i Danmark.

Opret ny artsbestemmelse

29. april 2015

Anmodning om indsamling af Carabus arcensis til DNA undersøgelse

Anmodning om indsamling af Carabus arcensis til DNA undersøgelse af dens spredning kapacitet, morfologisk divergens, og populationsstruktur

Kontakt: Aslak Kappel Hansen (e-mail: akhansen@snm.ku.dk)

Kære bruger,

Jeg er en specialestuderende på Københavns Universitet I mit projekt vil jeg anvende Lyngløberen Carabus arvensis, som et eksempel på et jordlevende insekt med ringe spredningskapacitet. . Vi ønsker at undersøge hvilke processor, der har indflydelse på spredningen for at hjælpe en organismegruppe i tilbagegang.

Til dette har jeg brug for din hjælp med at indsamle DNA materiale af denne art i år! Jeg vil i høj grad sætte pris på at modtage korrekt indsamlet og mærket eksemplarer af C. arcenis fra hele landet (se nedenfor anbefalinger, hvordan man korrekt indsamler og mærker). Dine forsendelsesomkosninger omkostninger, hvis det er nødvendigt, vil blive refunderet til dig, under forudsætning at prøverne er af god kvalitet.

Levested

Carabus arvensis er fordelt over hele palæoarktiske område (øst fra Japan og Korea, på tværs Sibirien, og vest til Frankrig og Det Forenede Kongerige). Foretrukne habitat i Danmark heder eller sandede nåleplantager. Hvis du har brug for forslag til indsamlingslokaliteter i dit område kan du kontakte mig.

Indsamling af DNA prøver

For at bruge indsamlet material i DNA undersøgelser kræver det billerne bliver indsamlet i 96% ethylalkohol (ethanol) i en lufttæt beholder, og opbevares i fryseren før afsendelse. Hvis dette ikke er muligt at skaffe kan prøver i 70% ethylalkohol, eller ethanol-baseret stof (f.eks hånd desinfektion gel) også bruges. Den nemmeste måde at indsamle C. arcensis, er ved tør faldfælder placeret natten over, eller håndsamle med en lommelygte omkring skumringen. Da C. arcensis er for det meste nat aktiv er faldfælder efterladt natten over og fjerne levende, friskfangede biller næste morgen er den letteste metode.

Mærkning

Korrekt mærkning er meget vigtigt! Etiketter bør omfatte dit navn, lokalitet og dato for opsamling, og helst også de geografiske koordinater for det nøjagtige sted for indfangning (nogle moderne smartphones har GPS, hvis du ikke har en separat, ellers kan du finde koordinaterne for din indsamlingslokalitet via Google Maps). Naturligvis skal du opbevare og mærke prøver fanget på forskellige tidspunkter eller steder separat.

Identifikation af Carabus arcensis

Carabus arcensis ligner den mere almindelige art Carabus granulatus. Men den adskiller sig fra C. granulatus i: pronotum med siderne mere afrundede; elytra mindre langstrakt, generelt med to forhøjede linjer mellem punkteringer ikke så forhøjede som granulatus, punkteringer mindre markante end på granulatus; længde 15-18 mm. Kobberfarvet, grønlig eller sorte varianter findes. Hvis du er usikker på identifikation, kan jeg næsten helt sikkert give den ud fra et billede, bare send mig en mail (akhansen@snm.ku.dk).

Forsendelse

Prøver skal være godt forseglet og beskyttet (brug god mængde bobleplast).

Forsendelse Adresse:

Aslak Kappel Hansen v / Alexey Solodovnikov

Zoologisk Museum

Universitetsparken 15

DK-2100 København Ø

DANMARK


Vedlæg et kontonummer og dine udgifter, og vi vil kompensere dig.

Spørgsmål?

Hvis du har spørgsmål eller gerne vil vide mere om projektet så send mig en mail på akhansen@snm.ku.dk

På forhånd tak,

Aslak Kappel Hansen

Specialesstuderende

Naturhistoriske Museum Danmark

Københavns Universitet



Foto: Aslak Kappel Hansen

De senest indberettede arter i Naturbasen: