Forum-arkiv

 Velkommen til arkivet

Her finder du arkiverede artikler og forumtråde fra Naturbasens nu lukkede hjemmeside "Danmarks Fugle og Natur".

Du kan benytte det nye forum "Artsbestemmelse", hvis du har brug for hjælp til identifikation af dyr, planter eller svampe fundet i Danmark.

Opret ny artsbestemmelse

2. maj 2015

Edderfuglebestanden i Østersøen og Major Baltic Inflow…

Edderfuglebestanden i Østersøen og Major Baltic Inflow…

I forbindelse med diskussionen om Edderfugle-bestanden i Østersøen, har det kun sporadisk være nævnt, at saltvands-koncentrationen i Østersøen har været aftagende. Dette skyldes, at der har været færre episoder med massive saltvandsindtrængen til Østersøen, dvs. såkaldte Major Baltic Inflow (MBI). I 2014 skete der en massiv saltvands-indtrængen på næste 250 km3. Dette kan få en positiv indflydelse på bestanden af Edderfugle i de kommende år.

Du kan læse mere her

www.dropbox.com...Tilstr%C3%B8mning-af-saltvand-til-%C3%98sters%C3%B8gen-1897-2014.docx

DMI har indtil nu ikke behandlet MBI’er på deres hjemmeside, men så vidt jeg kan forstå, holder DMI deres forskningsresultater tilbage indtil de bliver offentliggjort ved en konference på SMHI, Norrköping 5.-7. maj i Sverige (BOOS annual meeting). Derefter vil jeg tro at der kommer noget på DMI''s hjemmeside.

Jeg har skrevet det vedlagt link uden nogen kontakt til eksperterne på område. Derfor bliver det interessant om jeg har misforstået noget i denne forbindelse.


De senest indberettede arter i Naturbasen: