Velkommen til arkivet

Her finder du arkiverede artikler og forumtråde fra Naturbasens nu lukkede hjemmeside "Danmarks Fugle og Natur".

Du kan benytte det nye forum "Artsbestemmelse", hvis du har brug for hjælp til identifikation af dyr, planter eller svampe fundet i Danmark.

Opret ny artsbestemmelse

12. september 2007

Kan dette afgøres til at være Ravne?

Desværre fik jeg ingen billeder, da de fløj over hovedet på mig, for kameraet lå indenfor.

Men det skete således:

I går eftermiddag kl. 14.30, da solen var højt på himlen og blæsten frisk, hørte jeg et langt dybt Råårrhhh over mit hoved ude i haven. To store sorte fugle fløj ind over haven og ud over marken og fandt hver din termikboble og begyndte at stige højere og højere. De kredsede lige som Musvåger. På et tidspunkt svævede den ene over til den anden, så steg de sammen højere op. Så fulgtes de svævende ad længere væk, hvor to musvåger kredsede i en boble. De slog sig sammen med musvågerne, og alle fire kredsede nu i den samme boble. Musvågerne jog dem dog ud igen, så de fortsatte alene. De var til sidst så højt oppe, at de var knappenålsstore.

Jeg går ud fra, at denne obs endelig kan afgøre, at det ER Ravne, så jeg kan indtaste dem som en sikker obs.

Kan lige nævne, at jeg har hørt og set dem suse over marken 3/9 og 4/9 på lang afstand og med den dybe Rårrhh lyd, som kun siges med lange mellemrum. De er altid kun to sammen. Her er masser af andre kragefugle, som jeg kender rigtig godt, men disse skiller sig helt klart ud. Størrelsen er svær at afgøre på afstand.

Er der nogen, som kan give mig helt ret? :-)

Venlig hilsen Anni

De senest indberettede arter i Naturbasen: