Velkommen til arkivet

Her finder du arkiverede artikler og forumtråde fra Naturbasens nu lukkede hjemmeside "Danmarks Fugle og Natur".

Du kan benytte det nye forum "Artsbestemmelse", hvis du har brug for hjælp til identifikation af dyr, planter eller svampe fundet i Danmark.

Opret ny artsbestemmelse

12. maj 2015

Andrena nigroaenea eller bicolor?

Bien her blev set i min have i Malling d.11.5.2015. En Andrena hun... og det er sådan cirka så langt, som jeg kan komme. Jeg har forsøgt at læse på lektien, men der er noget ved disse Andrenaer, som får min hjerne til nærmest at nedsmelte efter 5 min.''s læsning. I dette tilfælde er mine kandidater først og fremmest A. nigroaenea versus A. bicolor, men jeg KAN ikke se forskel, når jeg kigger på fotos af dem, hverken i Galleriet eller "ude på Nettet". At A. nigroaenea-hunnen er et par mm større end bicolor-hunnen, er det eneste konkrete, jeg har. Og da jeg ikke har målt dyret i felten, kan det jo være hvadsomhelst; jeg mener at have mødt denne bi flere gange før, også i tidligere år, og den slår mig altid (hvis det ellers ER samme art) som relativt stor, med et meget "maskulint og firskårent" look, selv om jeg godt ved, at det er en dame.

Lad mig vise to billeder af dyret. Det eneste, jeg her er SIKKER på, er, at det er samme individ på de to billeder.

(fortsættes)


Foto: Elisabeth Siegel

De senest indberettede arter i Naturbasen: