Velkommen til arkivet

Her finder du arkiverede artikler og forumtråde fra Naturbasens nu lukkede hjemmeside "Danmarks Fugle og Natur".

Du kan benytte det nye forum "Artsbestemmelse", hvis du har brug for hjælp til identifikation af dyr, planter eller svampe fundet i Danmark.

Opret ny artsbestemmelse

17. maj 2015

Har nogen et bedre bud på denne her larve end Epirrita dilutata?

I går gik jeg en kort tur, ved 20:30-tiden og i løbet af 300 m havde jeg allerede mødt 4-5 larver ;-)

På et tidspunkt stod jeg og betragtede nogle sære "klumper" på et blad fra noget, jeg vil tro, var vild rose - en høj busk, på flere meter.

Mens jeg står og kikker, kikker jeg pludselig lige ind i en grøn larve, som jeg aldrig før har mødt.

Heller ikke efter, jeg er kommet hjem, kunne jeg finde nogen, der matchede - men nu tror jeg, at jeg har den, men det er lidt usikkert endnu: Epirrita dilutata - uden de markante brunlige rygmønstre.

Larven er ca 20 mm, og jeg har prøvet med noget ala Katostmåler, men synes ikke helt det matcher.

Min har orange spirakler med gule ringe om ??? - Det kan jeg ikke erindre, jeg har mødt før.

Men jeg tror ind til videre på Epirrita dilutata - men er der bedre bud, så skyd bare løs.

mvh Kjeld


Foto: Kjeld Brem

De senest indberettede arter i Naturbasen: