Forum-arkiv

 Velkommen til arkivet

Her finder du arkiverede artikler og forumtråde fra Naturbasens nu lukkede hjemmeside "Danmarks Fugle og Natur".

Du kan benytte det nye forum "Artsbestemmelse", hvis du har brug for hjælp til identifikation af dyr, planter eller svampe fundet i Danmark.

Opret ny artsbestemmelse

20. maj 2015

At se små blomsters opbygning og bestemme via nøgle

Jeg er ret ny i at bruge nøgler til at bestemme arter ud fra. Jeg synes det er svært især, at se strukturerne i de meget små blomster, som fx kærmindesøster og forglemmigej m.fl.

Her et eksempel:

Jeg har et eksemplar af en forglemmigej, som jeg vil bestemme vha. Dansk Flora:

På side 78, pkt. 23 ("nøgle E: Femtallige blosterbladskranse"), bliver jeg spurgt til antallet af frugtknuder. Det er godt nok svært at se.

Jeg ved at blomsten er en enforglemmigej, så det handler for mig om at træne i at bruge nøglen til at finde frem til arten. Når jeg så kommer til en valgmulighed i nøglen, som jeg ikke kan hitte ud af, hvad skal jeg så gøre for at blive bedre til at besvare spørgsmålet næste gang? Jeg har lupper som kan forstørre op til 30 gange, så det er ikke udstyret jeg mangler.

Forglemmigej har jo meget små blomster, så når nøglen vil have en til at bruge blomstens dele til nærmere bestemmelse af planten, så er det ret vanskeligt. Ved at splitte blomsten delvis ad, er det ikke en gang tydeligt at se, hvordan dens "sædighed" er. Der er faktisk flere steder i nøglen hvor jeg er noget udfordret mht. at "komme tæt nok på blomsten".

Hvordan kommer jeg videre?

De senest indberettede arter i Naturbasen: