Forum-arkiv

 Velkommen til arkivet

Her finder du arkiverede artikler og forumtråde fra Naturbasens nu lukkede hjemmeside "Danmarks Fugle og Natur".

Du kan benytte det nye forum "Artsbestemmelse", hvis du har brug for hjælp til identifikation af dyr, planter eller svampe fundet i Danmark.

Opret ny artsbestemmelse

31. juli 2005

Saltplanter i indlandet

Et stigende antal saltelskende planter breder sig i indlandet, vel især p.g.a. vejsalt, som også tilføres især bynære søer via afstrømning fra befæstede arealer. Motorvejsudfletninger , "motorvejs-øer" og "Motorvejs-søer" er andre iøjenfaldende lokaliteter.

Her er en lille liste over sådanne arter.

Udspærret Annelsgræs: Alm. langs vejkanter.

Strand-Vejbred: Efterhånden ret alm. langs vejkanter i bynære områder (også på øerne) (også gammel indlandsplante i store dele af Jylland).

Strand-Engelsgræs: Stigende hyppighed. Mange motorveje har en blålig bræmme af dem langs kanterne i forsommeren.

Dansk Kokleare: Den har jeg kun bemærket en enkelt gang ved Roskildevej i Brøndbyer.

Blågrøn Kogleaks: Alm. ved motorvejs-søer, regnvandsbassiner i byområder etc.

Strand-Kogleaks: Som Blågrøn Kogleaks.

Børstebladet Vandaks: har vel aldrig været begrænset til kystområderne, men optræder med stigende hyppighed i regnvandsbassiner m.v.

Harril: Forekommer med stigende hyppighed, f.eks. i motorvejssøer, men jeg har også set den på enge i bynære skove og parker.

Smalbladet Kællingetand: En strandengsplante, som efterhånden ikke er helt sjælden langs veje i byområder etc.

Jordbær-Kløver: Den har jeg set et par gange samme steder som Smalbladet Kællingetand, men ikke så almindelig.

Sylt-Star: Har været almindelig på strandenge etc. og i kystnære områder, men breder sig i indlandet. F.eks. ved flere søer i Vestskoven ved København, også i motorvejsudfletninger etc.

Kan nogen supplere med andre arter?

De senest indberettede arter i Naturbasen: