Forum-arkiv

 Velkommen til arkivet

Her finder du arkiverede artikler og forumtråde fra Naturbasens nu lukkede hjemmeside "Danmarks Fugle og Natur".

Du kan benytte det nye forum "Artsbestemmelse", hvis du har brug for hjælp til identifikation af dyr, planter eller svampe fundet i Danmark.

Opret ny artsbestemmelse

21. maj 2015

Min første mitte! Culicoides punctatus?

Dyret her blev set d.19.5.2015 i min have i Malling. Det var ca. 2 mm langt. Jeg har først forespurgt om det under Årevingede, hvor jeg fik at vide, at det var en mitte, formentlig af slægten Culicoides, og blev henvist til Tovingeforum.

Da jeg i mellemtiden lige skulle kigge i Galleriet på de dér Culicoider (mitter er for mig et hidtil totalt ubeskrevet blad!), var det første dyr, jeg stødte på, Culicoides punctatus, observeret af Ole Bidstrup for bare et par uger siden www.fugleognatur.dk/gallery... Jeg læste den tilhørende tråd og fulgte Walthers link i denne, hvor man kunne sammenligne vingeudseende for forskellige Culicoides-arters hunner. Om mit dyr er en hun, har jeg ingen anelse om. Men jeg nåede frem til, at C. punctatus virkelig også i mit tilfælde syntes at være det bedste bud (selv om mit foto jo desværre mildt sagt godt kunne have været skarpere). Udseende af palper kan jeg ikke være med på - dyret er selvfølgelig forlængst over alle bjerge. Så nu vil jeg gerne have et godt råd:

Kan jeg være "dristig" og obse dyret som C. punctatus, med et "cf. punctatus" i beskrivelsen -

eller skal dyret bare væltes ned i kassen med "Mitte ubest."?

Vh Elisabeth


Foto: Elisabeth Siegel

De senest indberettede arter i Naturbasen: