Forum-arkiv

 Velkommen til arkivet

Her finder du arkiverede artikler og forumtråde fra Naturbasens nu lukkede hjemmeside "Danmarks Fugle og Natur".

Du kan benytte det nye forum "Artsbestemmelse", hvis du har brug for hjælp til identifikation af dyr, planter eller svampe fundet i Danmark.

Opret ny artsbestemmelse

17. september 2007

Er dette normal adfærd for Alm. Kjove?

Under pløjning af vinterrapsstub i luftlinie ca. 7 km fra havet, retning sydøst for Bogense havde jeg idag 2 gange besøg af et styk Almindelig Kjove (kl.16.20 og kl. 17.30).

Kjoven slog provokerende ned over 3 musvåger, som sad på pløjejorden efter en hel dags orm og mus, så de valgte at fortrække.

Derefter hang den i to tilfælde stille i luften ca. 5 meter over jorden, hvorefter den slog ned; meget lig tårnfalk blot lavere højde.

Trak ved sidste besøg med traktoren og var ganske få meter fra mig, hvilket tydeligt generede sølvmågerne, som fortrak.

Syntes lidt mere brunlig i fjerdragten end billedet i galleriet. Ellers tydelig lysere hoved/håtte som på billedet.

Jeg mindes ikke tidligere, i mit efterhånden lange liv som bonde, at have haft Alm. Kjove på besøg under pløjning eller andre markarbejder.

Er det normal adfærd (for Kjoven altså)?

Havde rigtig meget desværre ikke kamera med.

De senest indberettede arter i Naturbasen: