Velkommen til arkivet

Her finder du arkiverede artikler og forumtråde fra Naturbasens nu lukkede hjemmeside "Danmarks Fugle og Natur".

Du kan benytte det nye forum "Artsbestemmelse", hvis du har brug for hjælp til identifikation af dyr, planter eller svampe fundet i Danmark.

Opret ny artsbestemmelse

2. juni 2015

Vinterkarse - rigtigt nøglet?

Jeg er meget sikker på at jeg har fat på en Vinterkarse, men jeg undrer mig over et punkt i familie-nøglen:

S. 427, punkt 11: "Øvre blade udelte = Kål el. "Øvre blade i det mindste ved grunden fligede = Vinterkarse.

Jeg vil umiddelbart mene at de øvre blade er udelte, men de er måske tilnærmelsesvis lappede (måske, men ikke oplagt, groft takkede eller tandede)? De er i hvert tilfælde ikke "fligede" (eller "ved grunden fligede"); men da det ikke kan være Kål, så må jeg vælge alternativet - at de er "fligede ved grunden".

Når jeg er kommet til slægts-nøglen, så er der her en modstrid (s. 440, punkt 1): Da det ikke er randhåret vinterkarse, så er der kun nederste valgmulighed tilbage, nemlig at "...øvre (blade er) hele og tandede".

??? Det passer da ikke med det første nøglepunkt jeg omtalte, hvor bladene blev omtalt som "...fligede".

Hvad er forklaringen?

Vedhæftet et foto af et øvre-stængelblad.



Foto: Nathan Russell

De senest indberettede arter i Naturbasen: