Velkommen til arkivet

Her finder du arkiverede artikler og forumtråde fra Naturbasens nu lukkede hjemmeside "Danmarks Fugle og Natur".

Du kan benytte det nye forum "Artsbestemmelse", hvis du har brug for hjælp til identifikation af dyr, planter eller svampe fundet i Danmark.

Opret ny artsbestemmelse

14. juni 2015

Blød Storkenæb eller Liden Storkenæb?

Jeg er i tvivl om denne storkenæb. Antager at det er Blød Storkenæb:

Den har uens lange hår på stængel og delfrugter synes at være tværrynkede og uden hår. Disse karaktertræk skelner den fra Liden Storkenæb (i henhold til nøglepunkt 6 s. 319 i DF). Oversigten i figur 124 (s. 321 i DF) matcher også min plante med Blød Storkenæb.

Den kunne også minde om Kløftet Storkenæb, men brod på bægerblade er meget korte (kan godt ses med det blotte øje, men kun lige akkurat) og bladene på det eksemplar som jeg har fundet (se foto) er vel heller ikke snitdelte men fligede, eller hvad?

Det som bl.a. gør mig usikker er, at artsbeskrivelsen af Blød Storkenæb (s. 320 i DF) formulerer bladene som værende snitdelte - på trods af at der i slægtsnøglen står "håndfligede" under punkt 5 (m.a.o. så er både Liden og Blød storkenæb med håndfligede blade ifølge slægtsnøglen).

For Blød Storkenæb i DNNF (s. 372) står der at kronbladene er "rosenrøde" - men det er de ikke, men lilla.

Det med farverne kan være lidt forvirrende, når bøgerne ikke beskriver det ens - skyldes det blot variationen i farver som findes i en population (evt. mellem varianter)?

Mht. bladform, så må det være en fejl når der et sted i nøglen står "fliget" og et andet sted "snitdelt".

Hvilken form har de blade som er på min plante - jeg vil mene at det er fligede.



Foto: Nathan Russell

De senest indberettede arter i Naturbasen: