Velkommen til arkivet

Her finder du arkiverede artikler og forumtråde fra Naturbasens nu lukkede hjemmeside "Danmarks Fugle og Natur".

Du kan benytte det nye forum "Artsbestemmelse", hvis du har brug for hjælp til identifikation af dyr, planter eller svampe fundet i Danmark.

Opret ny artsbestemmelse

5. august 2005

Nikkende Hullæbe

Jeg har netop indrapporteret dagens opbservation af Nikkende Hullæbe og lagt et billede i galleriet.

Det er første gang, jeg er helt bevidst om at have set den. Men med stor sandsynlighed har jeg set den mange gange før, og blot tænkt, at det var en spinkel Skov-Hullæbe. Den stod mellem flere 100 Skov-Hullæber, og der har sikkert været flere, men jeg havde lidt travlt, så jeg må kigge nærmere en anden dag.

Ifølge folk jeg har talt med fra Dansk Botanisk Forening er denne orkidé nok ikke specielt sjælden. Den forveksles bare med Skov-Hullæbe.

Men kigger man efter karakteristika, skulle man have gode chancer for at finde planten i områder med kalkrig moræne som på Sjælland, Fyn og i Østjylland:

Næsten (men ikke helt) glat blomsterstand, spinkel statur (sammenlignet med Skov-Hullæbe), udpræget nikkende blomster, smalle stængelblade og ret få blomster i akset.

M.v.h.

Poul Evald

De senest indberettede arter i Naturbasen: