Velkommen til arkivet

Her finder du arkiverede artikler og forumtråde fra Naturbasens nu lukkede hjemmeside "Danmarks Fugle og Natur".

Du kan benytte det nye forum "Artsbestemmelse", hvis du har brug for hjælp til identifikation af dyr, planter eller svampe fundet i Danmark.

Opret ny artsbestemmelse

15. juni 2015

ino rundbarbering?

Lokaliteten Hjortesø i Ravnsholte Skov så i dag ud som på billedet. En klasse skovtekniker-elever har slået engen med le, og samlet alt høet sammen. Det forekommer mig at være et mildt sagt uheldigt tidspunkt, da der ikke var så meget som een ino i sigte. Jeg snakkede lidt med nogle af dem, og de havde aldrig hørt om sjældne sommerfugle på dette sted. De skulle slå engen efter aftale med skovdistriktet, ud fra nogle meget generelle og overordnede retningslinier om, at engen skulle udpines for at floraen bedre kunne trives. Set højt oppe fra, og ud fra en lærebogs generelle vendinger, helt rigtigt, men næppe den bedste handlingsplan for denne konkrete skoveng? Jeg tænker slåning enten af halvdelen nu, eller slåning sent på sommeren af det hele? Er min frygt ubegrundet, eller har vi et major fuck-up her?


Foto: Jan Lindgaard Rasmussen

De senest indberettede arter i Naturbasen: