Forum-arkiv

 Velkommen til arkivet

Her finder du arkiverede artikler og forumtråde fra Naturbasens nu lukkede hjemmeside "Danmarks Fugle og Natur".

Du kan benytte det nye forum "Artsbestemmelse", hvis du har brug for hjælp til identifikation af dyr, planter eller svampe fundet i Danmark.

Opret ny artsbestemmelse

15. juni 2015

Storrodet Storkenæb?

Er i tvivl mht. denne storkenæb. Jeg synes at den ligner Storrodet Storkenæb, men der er alligevel nogle karaktertræk som måske ikke matcher helt.

I DNNF kan jeg kun finde frem til at det kan være denne art - især vurderet mht. blomsterstanden og den meget lange griffel.

Denne art er dog ikke at finde i DF, så jeg kan ikke nøgle den vha. dette opslagsværk.

Jeg vil i øvrigt godt have hjælp til hvordan følgende skal forstås (s. 318 i DF) nøglen for storkenæb, punkt 1:

Her skal jeg vurdere hvor meget den smalle basale del af kronbladet udgør af bladets samlede længde. Den "smalle basale del", er det det samme som "neglen"?

Jeg har vedhæftet nogle fotos som viser hvordan planten ser ud og hvor store kronbladene er. Jeg har lagt et snit ind over der hvor jeg opfatter at bladets "smalle basale del" går til. Er det rigtigt vurderet?





Foto: Nathan Russell

De senest indberettede arter i Naturbasen: