Forum-arkiv

 Velkommen til arkivet

Her finder du arkiverede artikler og forumtråde fra Naturbasens nu lukkede hjemmeside "Danmarks Fugle og Natur".

Du kan benytte det nye forum "Artsbestemmelse", hvis du har brug for hjælp til identifikation af dyr, planter eller svampe fundet i Danmark.

Opret ny artsbestemmelse

18. juni 2015

En mangel i databasen på F&N. Hvorfor er der så få ID-billeder?

Efter nu i over et år at have læst og svedt over at bestemme især de forskellige vandnymfer, så ærgrer det mig, at der ligger en masse skjult i gamle tråde på Forum.

Disse tråde/billeder er ikke umiddelbart tilgængelige for dem, som ikke var involverede i dem dengang. Havde f.eks disse tråde været i en database, hvor man let kunne skaffe sig adgang uden at skulle bruge i hundredevis af søgeord med mere, ja så ville antallet af spørgsmål for det første formindskes, men kvaliteten i spørgsmålene bestemt også højnes.

ID-billederne på rigtig mange vandnymfer og guldsmede findes, men ikke på F&N, selvom der er afsat plads til det. Det kan jeg jo se på trådene hvor der pludselig kommer super billeder op af pronotum til bestemmelse, men ved samme art på F&N er der nærmest intet. Tag seneste tråd om en udefineret vandnymfe, som kunne være hestesko eller f.eks spydvandnymfe ( personligt hælder jeg så til hestesko) Her dukker der i tråden fine fine billeder op af pronotum på begge, men går du i ID billeder i Felthåndbogen ses kun billeder af dyr på afstand og intet, der viser, hvorfor det er det, som det er.

Det ærger og irriterer mig at F&N ikke er det redskab, man bør benytte til ID men ”kun” til registrering. Det afholder rigtig mange fra at blive bidt af denne fantastiske verden og bore længere og længere ned i den.

Vh

Søe Pedersen


De senest indberettede arter i Naturbasen: