Forum-arkiv

 Velkommen til arkivet

Her finder du arkiverede artikler og forumtråde fra Naturbasens nu lukkede hjemmeside "Danmarks Fugle og Natur".

Du kan benytte det nye forum "Artsbestemmelse", hvis du har brug for hjælp til identifikation af dyr, planter eller svampe fundet i Danmark.

Opret ny artsbestemmelse

19. juni 2015

Ny art for Danmark - blomstertægen Pinalitus viscicola

Torsdag sidste uge den 11. juni fandt jeg godt 20 små grønne blomstertæge nymfer på Mistelten i Herlev. Ganske interessant, da en af de potentielle og meget forventede nye arter blomstertæger netop har Mistelten som værtsplante. I går blev det så fastslået - en af nymferne forvandlede sig til imago - og blomstertægen Pinalitus viscicola er nu registreret som art i Danmark. Tak til Lars Skipper for bekræftelse af bestemmelsen mm.

Sjovt nok startede "min jagt" på denne art med, at jeg fik Lars’s bog Danmarks blomstertæger i julegave for halvandet år siden. Her var Pinalitus viscicola nævnt som en af de mest oplagte nye arter for landet. Og da jeg var bekendt med pæne forekomster af Mistelten i nabolaget, så var planen hurtig lagt. Under adskillige løbeture blev der derfor holdt godt øje med Misteten i løbet af vinteren, hvor de er noget nemmere at registrere og et par haver med pæne forekomster blev noteret. Desværre resulterede tre besøg til disse haver sidste sommer ikke rigtig i noget, som så interessant ud.

Under den forgangne vinters mørke gik tankerne igen på de mange Mistelten og den potentielle nye blomstertæge, men tænkte jeg måske skulle finde nogle andre steder. Observationerne af Mistelten på FugleogNatur blev derfor nøje studeret og på en løbetur fandt jeg endelig den helt perfekte have i Herlev. Her fandtes hundredevis af Mistelten og tilmed i en højde hvor de var til at nå - det sidste er som oftest ikke en selvfølge. Her måtte den simpelthen være!

Et besøg i maj resulterede ikke i noget, men det var nok også lidt for tidligt. Det gjorde besøget til gengæld sidste uge. Allerede med det første dask til en Mistelten kravlede to små grønne nymfer rundt i bakken, som så overordentligt interessante ud. Kontaktede Lars, men han turde ikke sige noget med sikkerhed. Han foreslog jeg lod dem passe sig selv i en boks med et par grene af Mistelten og så se hvordan imago så ud efter 1-2 uger.

Yes! I går kunne forhåbningen bekræftes - en imago var fremkommet og det var dén - Pinalitus viscicola :-) Herunder et par fotos.

Mon ikke den rent faktisk er at finde en del steder, hvor der er mange Mistelten i Københavnsområdet? Det bliver interessant at følge.

Mvh. Jens


Foto: Jens Søgaard Hansen

De senest indberettede arter i Naturbasen: