Velkommen til arkivet

Her finder du arkiverede artikler og forumtråde fra Naturbasens nu lukkede hjemmeside "Danmarks Fugle og Natur".

Du kan benytte det nye forum "Artsbestemmelse", hvis du har brug for hjælp til identifikation af dyr, planter eller svampe fundet i Danmark.

Opret ny artsbestemmelse

19. juni 2015

Phratora vulgatissima/Blågrøn pilebladbille?

I dagene 14.-16.6.2015 mødte jeg i Virksund gentagne gange biller som denne, altid siddende på blade af pil. Billerne var ca. 4 mm lange, og fotoet her er fra 15.6.

For et par måneder siden havde jeg en spørgetråd her i Forum www.fugleognatur.dk...show_message, som drejede sig om samme slags bille. Her lærte jeg, at hvis 2. og 3.antenneled er cirka lige lange, samtidig med at pronotums bagkant er "tydeligt randet", drejer det sig om Blågrøn pilebladbille, Phratora vulgatissima. Dengang lykkedes det dog ikke at få bevis for nogen "tydeligt randet" pronotum-bagkant, så det endte med Phratora sp.

På billedet her, fra 15.6., synes jeg omsider, man kan se BÅDE ensartede 2. og 3.antenneled samt en randet bagkant på pronotum. Iøvrigt måtte billedet godt have været skarpere, men sådan skulle det altså ikke være. Mine andre fotos af samme dyr tyder iøvrigt på, at der skal et ganske særlig heldigt sammenfald af belysning, synsvinkel etc. til, for at randen på bagkanten overhovedet kan ses. Hvis jeg altså har forstået det rigtigt, hvad der menes med "randet bagkant".

Men - kan billen her mon omsider godkendes som P. vulgatissima, eller er det igen en ommer? ;-)

Vh Elisabeth



Foto: Elisabeth Siegel

De senest indberettede arter i Naturbasen: