Forum-arkiv

 Velkommen til arkivet

Her finder du arkiverede artikler og forumtråde fra Naturbasens nu lukkede hjemmeside "Danmarks Fugle og Natur".

Du kan benytte det nye forum "Artsbestemmelse", hvis du har brug for hjælp til identifikation af dyr, planter eller svampe fundet i Danmark.

Opret ny artsbestemmelse

19. juni 2015

Innovative humlebier

Akeleje (og andre planter) har opfundet udspekulerede metoder at blive bestøvet på.

Det kan besværliggøre insekternes adgang til nektar og pollen.

Jeg har flere arter af humlebier på min grund, og mine akelejer står for tiden i fuld blomst.

Den viste art af humlebi har været mere opfindsom end de andre arter, - den gnaver hul i sporerne for at komme lettere til næringen (hvilket måske ses på fotoet).

Dette eksemplar tog sig en slapper efter måltidet, - så var den lidt lettere at fotografere for mig.

For længe siden var jeg på maskeblomst-ekskursion i forbindelse med forberedelsen af DFFs maskeblomst-nøgle.

På Nekselø blev jeg lettere rystet over at se, at kronrørene på en fin bestand af Ager-Kohvede var gnavet over af tilsvarende opfindsomme humlebier. Det må jo være en hindring for effektiv bestøvning af planten

Insekter kan altså også godt være "innovative" og lære ideen videre til næste generation.

Dette her er sikkert ikke noget nyt, men nu får I historien alligevel.

Hilsen, Hans


Foto: Hans Øllgaard

De senest indberettede arter i Naturbasen: