Forum-arkiv

 Velkommen til arkivet

Her finder du arkiverede artikler og forumtråde fra Naturbasens nu lukkede hjemmeside "Danmarks Fugle og Natur".

Du kan benytte det nye forum "Artsbestemmelse", hvis du har brug for hjælp til identifikation af dyr, planter eller svampe fundet i Danmark.

Opret ny artsbestemmelse

22. juni 2015

En sjælden spætte?

Hejsa,

Jeg skriver herinde for første gang, da jeg simpelthen er blevet for nysgerrig.

I fredags ankom jeg til mit sommerhus ved Tebstrup, ml. Skanderborg og Horsens. Da jeg drejede ind ad grusvejen, sad en lille fugl og spærrede min vej. Solsorte-stor, lidt plusket og spættet i sine farver, men udpræget sort/hvid! I første omgang tænkte jeg faktisk, at det måske var en skade-unge - for i marken ved siden af, hoppede to skader rundt...

Det flaksede op, og satte sig på et træ i vejkanten, - og her stod det klart, at der var tale om en spætte. Den havde et "spætte-hoved" og - næb, ganske enkelt :-)

Men den lignede ikke nogen Stor Flagspætte. Og en Lille Flagspætte tror jeg heller ikke det var - for den havde en fuldstændig klar rød mave - eller rødt bryst. Eller det vil sige - jeg var sikker på at det var brystet, der var rødt. Men det kan jeg simpelthen ikke finde nogen spætte der har?

Jeg tænker, at det måske kan være en Hvidrygget Flagspætte?

Men jeg husker ikke at den var rød på hovedet...

Skifter dens farver, afhængigt af spættens alder?

Og er der forskel på farverne, afhængig af fuglens køn?

Det var en meget smuk fugl, og jeg er simpelthen så ked af, at jeg ikke fik taget et billede af den... :-)

Håber, der er nogen, der kan hjælpe!

Mvh,

Eskil


De senest indberettede arter i Naturbasen: