Forum-arkiv

 Velkommen til arkivet

Her finder du arkiverede artikler og forumtråde fra Naturbasens nu lukkede hjemmeside "Danmarks Fugle og Natur".

Du kan benytte det nye forum "Artsbestemmelse", hvis du har brug for hjælp til identifikation af dyr, planter eller svampe fundet i Danmark.

Opret ny artsbestemmelse

26. juni 2015

Cerylon fagi?

Fundet ved Gl. Rye d 25. juni. Nu lykkedes det da vist endelig. Jeg har tjekket utallige Cerylon som har vist sig at være C. histeroides, men jeg mener at denne må have tilstrækkeligt brede følehorn til at være C. fagi. Desuden skulle dækvingerne hos C. fagi være kortere end hos C. histeroides og jeg synes godt at man kan se at dækvingerne på mit dyr er en anelse kortere end hos C. histeroides

Den er fundet i løs fyrrebark - i Danmarks Fauna nævnes den godt nok at være knyttet til løvtræ og primært bøg. C. histeroides skulle kunne findes i nåletræ.

På billedet her har jeg indsat et billede af følehornene fra en klar C. histeroides nederst til venstre (se hele billedet her: www.fugleognatur.dk...show_message )

Også når man sammenligner med Klaus'' billede her, synes jeg det er klart at følehornene på mit dyr er væsentligt bredere:

www.fugleognatur.dk/gallery...

Mvh. Mathias


Foto: Mathias Holm

De senest indberettede arter i Naturbasen: