Forum-arkiv

 Velkommen til arkivet

Her finder du arkiverede artikler og forumtråde fra Naturbasens nu lukkede hjemmeside "Danmarks Fugle og Natur".

Du kan benytte det nye forum "Artsbestemmelse", hvis du har brug for hjælp til identifikation af dyr, planter eller svampe fundet i Danmark.

Opret ny artsbestemmelse

26. juni 2015

Grå fluesnappers forældrevaner?

Et lille spørgsmål til grå fluesnapper:

Et par af grå fluesnapper har bygget rede på min terasse og jeg har nu fulgt dem i nogle uger. Ungerne er forholdsvis store nu, men stadig med lidt pjuskede dun. Igår var der en skovskade på besøg i reden og ungerne var hoppet/fløjet ud af reden - en hoppede rundt på jorden og de to andre var kommet i sikkerhed. Vi satte den fra jorden op i nærheden af reden og de to andre kom tilbage. Og de endte med at overnatte i reden igen - men uden forældrene?

Jeg har holdt øje her til morgen, og den ene forældre var forbi og sad og kiggede lidt ind i reden, men ingen fodring længere. Nu sidder ungerne bare i reden og pipper - og for lidt siden så jeg en spurvehøg kigge interesseret på reden:-(

Mit spørgsmål er: er det almindeligt at forældrene forlader reden på dette tidspunkt? Og er der noget man kan gøre for ungerne, indtil de kan klare sig selv? Eller skal man bare lade naturen gå sin gang og lade spurvehøgen få morgenmad?

De senest indberettede arter i Naturbasen: