Velkommen til arkivet

Her finder du arkiverede artikler og forumtråde fra Naturbasens nu lukkede hjemmeside "Danmarks Fugle og Natur".

Du kan benytte det nye forum "Artsbestemmelse", hvis du har brug for hjælp til identifikation af dyr, planter eller svampe fundet i Danmark.

Opret ny artsbestemmelse

29. juni 2015

Ringplettet Gøgeurt i Aalborg -

-nærmere bestemt ved Rørdal. Fundet af Esben Buch og undertegnede på Rørdalexcursionen den 8. juni 2015. Det er tredie gang, vi undersøger orkidéforekomsterne derude. I år insisterede jeg på, at vi gik til steder, vi ikke før havde været. Heldigvis var Esben lydhør (den gamle lærer...) og vi fandt mange orkidéer på de nye steder. Mod slutningen råbte Esben: "Per, kom lige her -den her ser special ud ".

Og trods mangel på blomster, var vi klar over, at denne her VAR noget særligt. Jeg fotograferede og samtidig var Esben klar til igen at besøge Rørdal, når den blomstrede...

Rørdal er normalt lukket land, men Esben har en særlig tilladelse -og har nu for tredje år i træk slæbt rundt på sin gamle lærer derude... (y) TAK for det, Esben :-)

I dag har Esben så været tilbage derude og har fotograferet den flotte Gøgeurt, som jeg mener, helt sikkert må være Ringplettet Gøgeurt (Dactylorhiza majalis, subsp. integrata var. junialis).

I givet /bekræftende fald ny for landsdelen /nærmeste Hjørring.

Tre billeder fra første fundet / to sidste i blomst fotograferet af Esben.

:-)


Foto: Per Taudal Poulsen

De senest indberettede arter i Naturbasen: