Forum-arkiv

 Velkommen til arkivet

Her finder du arkiverede artikler og forumtråde fra Naturbasens nu lukkede hjemmeside "Danmarks Fugle og Natur".

Du kan benytte det nye forum "Artsbestemmelse", hvis du har brug for hjælp til identifikation af dyr, planter eller svampe fundet i Danmark.

Opret ny artsbestemmelse

29. juni 2015

Hvilken blomst?

Tror det er Vej-guldkarse, men jeg er i tvivl:

Min vurdering er, at bladene er enkelt-fjersnitdelte og derfor når jeg frem til nøglepunkt 17 s. 428 i DF:

a) Planten mere eller mindre ildelugtende (der står under slægtsbeskrivelsen s. 443, at den er ildelugtende)

b) Planten uden speciel lugt

Jeg synes at planten har en duft, men at den er behagelig. Sjovt nok står der i DNNF, at Mursennep har velduftende blomster og det er jeg enig i. Den kunne godt ligne Sandsennep noget, men alligevel stemmer bladenes form bedre overens med Vej-guldkarse, synes jeg. En anden ting er blomsternes størrelse, som for Sandsennep er noget for stor (17-20 mm) - det er omtrent dobbelt så stor som de blomster jeg kiggede på.

Nå, men jeg går videre til punkt 18:

a) Planter glatte. Alle bladafsnit omtrent lige store og afrundede.

b) Planter hårede, i det mindste ved grunden. Bladene enten lyreformede eller fjersnitdelte med ens, smalle flige.

Jeg synes at stænglen er meget tæt på glat og bladene føles helt glatte, men den har få hår nederst på stænglen (faktisk kun erkendeligt ved brug af lup), som er rødligt anløben, forveddet, og som måske også kunne have udløbere (det virker sådan). Den havde ingen roset.

Hvis den skulle være en Vejsennep, så kan det (så vidt jeg kan vurdere) kun være Ungarsk Vejsennep, men den har 1,5-3 mm lange stive hår nederst på stænglen, hvad mit eksemplar ikke har.

Jeg synes den føles meget glat, men har svært ved at forstå hvad der menes med fx "bladafsnit omtrent lige store og afrundede"? Hvad betyder afrundede? De så ud til at slutte i en form for spids. Og hvad med "fjersnitdelte med ens, smalle flige". Hvad betyder det?

Jeg har taget nogle fotos af planten, som måske kan bruges til at afgøre dette ud fra.





Foto: Nathan Russell

De senest indberettede arter i Naturbasen: