Forum-arkiv

 Velkommen til arkivet

Her finder du arkiverede artikler og forumtråde fra Naturbasens nu lukkede hjemmeside "Danmarks Fugle og Natur".

Du kan benytte det nye forum "Artsbestemmelse", hvis du har brug for hjælp til identifikation af dyr, planter eller svampe fundet i Danmark.

Opret ny artsbestemmelse

2. juli 2015

Hvilken snudebille ved Suserup?

Hej

Jeg er en sjælden gæst i billeforum, men nu har jeg brug for hjælp.

I dag fandt jeg en snudebille hængende i en enkelt spindelvævstråd i haven i Suserup syd for Sorø. Den var stor af en snudebille at være og grå, så jeg tog nogle billeder af den. Billen var ikke helt død, men der var heller ikke meget liv i den. Den væltede hele tiden om på siden eller ryggen, når den prøvede at gå.

Som det kan ses på nogle af billederne skyldes den grå farve, at billens overside er næsten helt overtrukket af et gråligt lag af jeg-ved-ikke-hvad. Er det mon en svamp eller en anden snylter, der er ved at spise billen op inde fra?

Ud fra Morten DD og Ole Jørgensens "Insekter i Danmark" ligner dette mest Otiorhyncus raucus, men der findes jo flere arter, end der er med i denne bog. Kan nogen artsbestemme dyret ud fra mine billeder?

Hilsen

John


Foto: John Holst

De senest indberettede arter i Naturbasen: