Forum-arkiv

 Velkommen til arkivet

Her finder du arkiverede artikler og forumtråde fra Naturbasens nu lukkede hjemmeside "Danmarks Fugle og Natur".

Du kan benytte det nye forum "Artsbestemmelse", hvis du har brug for hjælp til identifikation af dyr, planter eller svampe fundet i Danmark.

Opret ny artsbestemmelse

6. juli 2015

Hvilken kun vagt tegnet vikler?

Denne blev set i min have i Malling d.5.7.2015. Den var vel 5-6 mm lang fra pande til vingebagkant.

Dagen før havde jeg mødt Chokoladebrun frugtbladvikler (Pandemis heparana) andetsteds i haven og antog ved første øjekast, at det var dén igen. Men jeg synes, denne i så fald mangler et "ordentligt afgrænset" felt på vingerne nærmest hovedenden - hedder det rodfelt på "lepidopterologisk"? - , enten som et i sin helhed svagt mørkere felt eller i det mindste markeret ved en synlig mørkere grænselinie. Dyret her forekommer meget vagt tegnet, og jeg tør ikke give mig i kast med bestemmelsen på egen hånd.

Der findes kun dette ene billede, idet dyret snart fandt ud af, at det havde mere presserende gøremål andetsteds. Kan det mon alligevel gøre sig håb om at få en ID?

Vh Elisabeth


Foto: Elisabeth Siegel

De senest indberettede arter i Naturbasen: