Forum-arkiv

 Velkommen til arkivet

Her finder du arkiverede artikler og forumtråde fra Naturbasens nu lukkede hjemmeside "Danmarks Fugle og Natur".

Du kan benytte det nye forum "Artsbestemmelse", hvis du har brug for hjælp til identifikation af dyr, planter eller svampe fundet i Danmark.

Opret ny artsbestemmelse

10. juli 2015

Ceutorhynchus i Egemose Huse (Næstved)

30/6. Jeg sidder og kommer frem til, at denne (meget lysnet) må være 1) Ceutorhynchus millefolii (mest sandsynligt) eller 2) C. campestris eller 3) C. triangulum. Og så støder jeg tilfældigt på Mortens og Jens'' tråd her www.fugleognatur.dk...show_message

Fundsteder (Egemose Huse og Mogenstrup Gl. Grusgrav) er praktisk talt identiske. Størrelsen den samme på vore 2 fund (jeg måler min til 2.9 mm. og den i linket til 2.8 mm.). Og når jeg lægger vore fotos oveni hinanden er proportioner og mønstre på vore to fund fuldstændigt ens.

1) C. millefolii passer fuldstændigt i proportioner til det i Kerbtier.de viste eksempel. Og det samme gælder tegningerne. Tidligere fundet i SZ.

2) C. campestris er tydeligvis meget sjælden. Er den fundet andetsteds end i SJ? Det fremfundne eksemplar hos coleoptera.ksib.pl/ er proportionelt bredere end vore eksemplarer, men måske inden for akcepteret variation? Tegningerne er utroligt ens på de tre arter.

3) Hvis størrelsen på C. triangulum (2.0-2.5 mm.) i Danmarks Fauna 69 står til troende, bør denne kunne udelukkes, men så let er det nok ikke. Tidligere fundet i SZ.

Jeg fik ikke belæg med hjem, men den er værd at kigge efter igen i området og skaffe belæg på :-) ... for det er nok konklusionen, hvis ingen detalje er overset?

Vh Finn


Foto: Finn Krone

De senest indberettede arter i Naturbasen: