Forum-arkiv

 Velkommen til arkivet

Her finder du arkiverede artikler og forumtråde fra Naturbasens nu lukkede hjemmeside "Danmarks Fugle og Natur".

Du kan benytte det nye forum "Artsbestemmelse", hvis du har brug for hjælp til identifikation af dyr, planter eller svampe fundet i Danmark.

Opret ny artsbestemmelse

15. juli 2015

Humlebier og gedehamse i samme redekasse?

Vi har et fantastisk mylder af vilde bier i år, mange forskellige arter. Og så har vi desværre også fået gedehamse. De er flyttet ind i den redekasse ved tørresnoren, hvor der var blåmejser i foråret.

Vi kører ellers giftfri have, men dette hvepsebo sidder altså MEGET upraktisk, både mht. vasketøjsophængning og færdsel i haven generelt. Så vi besluttede os for en lokal giftanvendelse, ind i redehullet efter mørkets frembrud.

Men så i dag, da jeg passerede, så jeg en humlebi flyve ind! En forholdsvis lille, lys sag. Hvad betyder dét nu? Jeg kiggede, og så et par mere ankomme, og en enkelt flyve ud igen.

Gedehamsene er stadig talrigest, men hvad sker der lige? De kan vel ikke deles om en redekasse? Findes der snyltehumler, der snylter på gedehamse?

Jeg tør i al fald ikke sprøjte dem ihjel, før jeg har søgt råd herinde... humlebierne holder vi jo meget af.

De senest indberettede arter i Naturbasen: